ADHD Teszt

Tanulási zavar-, Hiperaktivitás-, Figyelemzavar és Diszharmónia Teszt

A teszt kitöltése:

Jelöld 1-től, 5-ig számmal, milyen mértékben igazak rád az alábbi állítások!

A számok jelentése:

1 Egyáltalán nem igaz.
2 Nem igaz.
3 Többé-kevésbé igaz.
4 Igaz.
5 Nagyon igaz.

  1  2  3  4  5
1.Ülő tevékenység során türelmetlenné válok.
 
2.A fejemben nyüzsögnek a gondolatok.
 
3.Könnyen elterelhető a figyelmem.
 
4.Előbb cselekszem, aztán gondolkodom.
 
5.Nehezemre esik nyomtatványokat helyesen kitölteni.
 
6.Hajlamos vagyok félbeszakítani másokat.
 
7.Meggondolatlanul vásárolok.
 
8.Veszélyesen vezetek autót
(vagy veszélyesen közlekedem biciklivel vagy gyalog).
 
9.Könnyen kerülök depresszióba, ha valami nem sikerül.
 
10.Gyakran izgatott, felhangolt vagyok.
 
11.Ok nélkül is hajlok hangulatingadozásokra.
 
12.Nem vagyok képes szervezett időbeosztásra.
 
13.Új és új feladatokba kezdek, bár még be sem fejeztem az előzőt.
 
14.Mindig rendetlenség van az asztalomon.
 
15.Könnyen összekeverem a jobb és bal oldalt.
 
16.Nem tudom beosztani az időmet, mindig késésben vagyok.
 
17.Tanulmányaimat, munkámat a szétszórtság erősen megnehezíti.
 
18.Hajlamos vagyok dühkitörésre.
 
19.Erős akaratú, önfejű vagyok.
 
20.Kapcsolataim viharosak és labilisak.
 
21.Életvitelem rendszertelen.
 
22.Egyenetlen a teljesítményem.
 
23.Alacsony az önértékelésem.
 
24.Sokmindent elfelejtek.
 
25.Képességeim alatt teljesítek.
 
26.Nehezen találok megfelelő munkát.
 
27.Sok konfliktusom van az emberekkel.
 
28.Nehézséget okoz üzeneteket pontosan átvenni és továbbítani.
 
29.Idegen helyeken könnyen eltévedek.
 
30.Nehezen tudok 2-3 utasításra egyszerre emlékezni.
 
31.Nehézséget okoz hosszabb, ismeretlen szavak kimondása.
 
32.Ha könyvet olvasok, a kelleténél tovább tart egy oldal elolvasása.
 
33.Néha egyszerű mindennapi szavakat is nehezen idézek fel. 
 
34.Gyakran nem értem meg rögtön, amit hallok.
 
35.Nehéz követnem a beszélgetések fonalát.
 
36.Nehezen olvasható az írásom.
 
37.Összekeverek dátumokat és időpontokat.
 
38.Összekeverek számsorokat (pl. telefonszám tárcsázásakor).
 
39.Nehezen tanulok meg idegen nyelvet.
 
40.Összekeverek buszszámokat, mint 95 és 59.
 
41.Nehezen tudok fejben számolni.
 
42.Helyesírásom rosszabbodik, ha valaki figyel írás közben.
 
43.Nehéz megmondanom egy hónapot megelőző és követő hónapot.
 
44.Elolvasok hosszabb részt egy könyvből, és nem tudom mit olvastam.
 
45.Gyakran elvétem a sorokat olvasás közben.
 
46.Íráskor gyakran összekeverem a betűket.
 
47.Gyakran szinte egyáltalán nem tudok koncentrálni.
 
48.Nehezen tudok szószerint megtanulni valamit.
 
Pontszámok:Pontszámok értékelése:
   Nincs jele a problémánakEnyhe fokú problémaJelentős probléma
Figyelemzavar: 30-9596-115116-150
Hiperaktivitás: 50-150151-200200-250
Diszharmónia: 22-5051-7576-110
Tanulási zavar: 32-8081-100101-160

Segítség az eredmények értékeléséhez
Figyelemzavar: Hiperaktivitás:
Az enyhe fokú figyelem irányításbeli gyengeség nem jelent még zavart. Inkább álmodozó, vizualizáló típust jelez. Ez lényegében egy gondolkodási típus, amely igen hatékony alkotói megközelítés lehet. Ugyanakkor a szokásosnál nagyobb mértékű szórakozottság, szétszórtság jellemző az ilyen egyénekre. Egyensúly gyakorlatokkal, keleti mozgásművészettel, zsonglőr gyakorlatokkal jól karban tartható a figyelem irányítása.

A jelentős mérvű figyelemirányítási zavar a mindennapi életet nagyon megnehezíti. Érdemes szakemberhez fordulni életvezetési tanácsadás és neurológiai fejlesztés érdekében.

Enyhe fokú hiperaktivitás diszharmónia nélkül még hasznos is lehet, mert azt jelenti, hogy az egyén képes a kontrollra és nagy energiái vannak. Az életvezetésre figyelni kell.

Ha jelentős a hiperaktivitás szintje, az számos konfliktushoz vezethet. A konfliktusokat meg lehet oldani, de ha diszharmóniává alakultak, akkor már a megoldásokat akadályozzák. Érdemes életvezetési tréninget kezdeni. A jelentős hiperaktivitás diszharmóniával olyan szintű nehézségeket jelenthet, amelyek pszichés zavarok kialakulásához vezethetnek. Érdemes a témában járatos pszichiáterhez, pszichológushoz fordulni.

Diszharmónia: Tanulási zavarok:
Az enyhe diszharmónia nem jelent nagy
problémát, de jelzi, hogy az egyén teljesítményei nem egészen érik el a
képességei szerint adott lehetőségeit, és ez feszültséget okoz a mindennapi
életben. Érdemes átgondolni az életvezetésbeli problémákat, és ahol lehet,
változtatni.

A jelentős diszharmónia önmagában is sok szenvedést okozhat, de önmagában nem fordul elő. Mindig valamilyen egyéb zavar okozza. A diszharmónia a beilleszkedést megnehezíti, mert az egyén nincsen összhangban sem saját képességeivel, sem a környezeti lehetőségekkel. Ezért fontos szakemberhez fordulni, pszichoterápiát, életvezetési tanácsadást keresni.

Enyhe tanulási zavar csak kisebb gondokat okoz a mindennapi életben, nincs szükség különösebb beavatkozásra, de érdemes tudatosítani, hogy a nehézségek az eltérő gondolkodásból adódnak, és nem képességbeli gyengeségből.

Jelentős tanulási zavarok esetén érdemes szakemberhez fordulni, mert felnőttkorban is lehet kezelni a zavarok okozta problémákat. Nem kell szenvedni. Megtanulhatók azok a technikák, amelyekkel a mindennapi életben fontos teljesítmények növekednek.

Társuló zavarok:
A figyelemzavar és a hiperaktivitás gyakran jár együtt, és a beilleszkedést nagyon megnehezíti a kétféle önirányítási terület gyengesége. Mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni a problémák kezelését támogató életvezetési tanácsadás és tréning érdekében.

Ha a figyelemzavar tanulási zavarral társul, a teljesítményzavar valószínűsége megsokszorozódik. A sok kudarc diszharmóniához vezet. Mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni életvezetési tanácsadás, tanulási tréning, figyelemfejlesztési technikák elsajátítása érdekében.

A hiperaktivitással együtt járó tanulási zavarok növelik a kudarc és a frusztráció valószínűségét, ezért önértékelési zavarokhoz vezethetnek. Ilyenkor elég valószínű a diszharmónia kialakulása. Érdemes szakemberhez fordulni. Mind a részképességbeli eltérések kompenzációja, kezelése megtanulható, mind a hiperaktivitás okozta életvezetési problémákat meg lehet előzni.

A tesztet a Nap-kör Serdülő és Felnőtt Diszlexia Központja (https://www.diszk.hu) készítette.

Vélemény, hozzászólás?